حلقه شهید عبادی

بسیج دانش آموزی استهبان

حلقه شهید عبادی

بسیج دانش آموزی استهبان

غفلت

پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۱۹ ب.ظ
غفلت عبارت است از اینکه پرده ای بر فکر و دل انسان بیفتد و از یک واقعیت و حقیقتی دور بماند.

(غفلت به معنی هدر دادن استعداد است.)

راه های درمان غفلت :

1.استمرار یاد خدا                                2.تفکر زیاد به خلقت های خداوند    

3.نماز اول وقت (حضور قلب در نماز)          4.ترک مجالس غافلی

5.تقوای الهی                                    6.یاد نعمت و نعمت دهنده

7.مراقبت و محاسبه در اخر هر روز
 
احادیثی در مورد غفلت :

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که اوضاع روزگار خود را می شناسد از آمادگی در مقابل مقتضیات آن غفلت نمی ورزد.


2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که به حساب نفس خود رسیدگی کند سود می برد و آنکه در این کار غفلت نماید زیان می کند.


3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسانی که مست غفلت و غرور هستند خیلی دیرتر از مست شدگان از شراب، بهوش می آیند.


4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بپرهیز از رقابت با کسی که تغفالت می کند و فریبت می دهد که سرانجام مایه ی خواری و هلاکتت خواهد شد.


5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که تجربه ی بسیار دارد کمتر دچار غفلت می شود.


عوامل غفلت از دیدگاه «نقل»

یکى از مواردى که موجب غفلت دانسته شده و نسبت به آن هشدار داده شده توجه به مظاهر زندگى مادى نظیر مال، ثروت و زن و فرزند است.

قرآن مى‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّه؛(1) اى کسانى که ایمان آورده‌اید، [زنهار] اموال شما و فرزندانتان شما

را از یاد خدا غافل نگرداند.

نفسِ مال و ثروت و زن و فرزند بد نیست؛ به همین دلیل هم قرآن و اسلام اصل توجه به آنها را حرام نکرده است؛ اما هشدار داده که مراقب باشید

زمینه غفلت در آنها هست. قرآن از کسانى یاد مى‌کند که کسب و تجارت و تحصیل درآمد موجب بازداشتن آنها از یاد خدا نمى‌گردد: رِجالٌ لا

تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّه؛(2) مردانى که نه تجارت و نه داد و ستد آنان را از یاد خدا غافل نمى‌کند. مى‌توان به کسب و کار و زندگى عادى

مشغول بود و در عین حال از خدا غافل نگشت؛ اما سؤال مهم این است که چگونه؟!

راز این مسأله در «وسیله انگارى» یا «هدف انگارى» مظاهر مادى و دنیوى است. آن‌گاه که کسب و کار و مال و ثروت و فرزند به صورت هدف در

آیند و قبله آمال انسان قرار گیرند، مانع از «ذکر خدا» و موجب غفلت انسان مى‌گردند. اما اگر کسى آنها را وسیله‌اى براى کسب رضایت خداوند و

رسیدنبه آخرت قرار داد، موجب غفلت او نخواهد شد. براى انسان‌هاى عادى، پرداختن به امور خانواده و همسر و فرزند غفلت‌آور است، اما کسانى

هستند که همین امور را تبدیل به عبادت مى‌کنند و با استفاده از آنها به خدا تقرب مى‌جویند!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۲
افسران جنگ نرم

نظرات  (۱)

سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی دارید. خوشحال میشم باهاتون تبادل لینک انجام بدم. تمایل داشتید در وبلاگم کامنت بذارید. ممنونم در پناه حق ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی